• ПРЕДШКОЛСКА УСТАНОВА ''ВУКИЦА МИТРОВИЋ'' ЛЕСКОВАЦ

  • ПРЕДШКОЛСКА УСТАНОВА ''ВУКИЦА МИТРОВИЋ'' ЛЕСКОВАЦ

  • ПРЕДШКОЛСКА УСТАНОВА ''ВУКИЦА МИТРОВИЋ'' ЛЕСКОВАЦ

  • ПРЕДШКОЛСКА УСТАНОВА ''ВУКИЦА МИТРОВИЋ'' ЛЕСКОВАЦ

Copyright 2021 - DITEAM

филм

Кратке филмове о дечијем раном учењу у свакодневном животу, можете погледати овде.

Suza

Презентација: ДИДАКТИЧКА СРЕДСТВА У ​ФУНКЦИЈИ ПОДСТИЦАЊА​ ГОВОРНО-ЈЕЗИЧКОГ РАЗВОЈА​ ДЕЦЕ​ 2

Аутор : Сузана  Станковић, логопед

S 1

Упитник за родитеље

1. Према вашем мишљењу развој говора код деце почиње:

a) Од рођења

б) са навршених 6 месеци

в) са навршених 8 месеци

г) са појавом првих речи

2. Деца препознају и смеше се на звук познатог гласа ( родитеља) са напуњених:

a) 0-3 месеци

б) 4-6 месеци

в) 6-8 месеци

3. Прву реч са значењем дете изговора са:

a) 8 месци

б) 10 месеци

в) око првог рођендана

г) касније

4. Сматрам да је говор урођена вештина и да се сам по себи развија, тако да је утицај средине занемарљив

а) Да     б) Не

5. Мислите ли да учестало тепање детету (као превладавајући облик комуникације) са навршене две године може штетити говорно-језичком развоју?

а) Да     б) Не

6. Сматрате ли да дуго коришћење цуцле или сисања палца утиче на говор односно квалитет изговора? 

а) Да     б) Не

 7. Да ли се требам забринути за говор свог детета ако:

a) се на узрасту од 0-3 месаца не смеши када чује познат глас

       а) Да     б) Не

б) Не успоставља контакт очима

       а) Да     б) Не

в) На узрасту од 12 месеци не говори али све разуме razumije

       а) Да     б) Не

г) на узрасту од 15 месеци именује само чланове уже породице и опонаша гласове животиња

       а) Да     б) Не

Решења:

1.a; 2.a; 3.в; 4.нe; 5.дa; 6.дa; 7. a – дa, б – дa, в - нe, г - не

  • Психо-физичко здравље будуће мајке пре и током трудноће је јако битно, водите рачуна о томе (избегавање конзумирања алкохолних пића и опојних средстава, правилна исхрана, редовна контрола у саветовалишту за труднице итд..)
  • Дојењем бебе - сисање утиче на правилно формирање костију, мишића лица и говорних органа ( језика и меког непца, усница, обрашћића)
  • Појавом првих зубића (5,6 месеци) уносити чвршћу храну која стимулише развој говорних органа
  • Не користити гумене цуцле и варалице
  • Одвикавање од сисања прстију које узрокују различите малформације: неправилно развијање горње и доње вилице, високо непце, фиксацију језика на дно усне дупље
  • Вежбама логомоторике ( вежбе за јачање мишића и покретање језика и вилице)
  • Физичким вежбама, боравком на свежем ваздуху и сунцу, пливањем, навикавањем детета на различите климатске услове
  • Правилним говорним узором

S 2

images

Артикулациони поремећаји или дислалије су немогућности или неправилности у изговору појединих гласова.

Деле се у три основне категорије:

  •  Омисије, недостатак неких гласова
  •  Супституције, замена неразвијеног гласа гласом који већ постоји
  • Дисторзије, разна типична и атипична оштећења појединих изговорних гласова од стандардних норми. У типичне дисторзије изговорних гласова се убрајају:

- Интердентални сигматизам ( врскање) – међузубно постављање језика за време изговора гласова С,З,Ц односно денталних гласова. Тежи облик обухвата и постденталне гласове Ћ, Ђ, Ш, Ж као и алвеоларне гласове Ч,Џ

- Латерализација или латерални сигматизам ( шушкање) – назив потиче од погрешног смера ваздушне струје, која се емитује унилатерално или билатерално са стране језика у правцу унутрашње површине образа, уместо средином језичног жлеба, обично оштећује групу фрикатива (С,З,Ш,Ж) и африката (Ц,Ћ,Ђ,Ч,Џ)

- Назални сигматизам ( уњкање) – ваздушна струја пролази кроз нос или проток није миран и континуиран, бећ му предходи носна експлозија. Испољава се на критичној групи гласова С,З,Ц,Ш,Ж,Ч,Џ,Ћ,Ђ, истој групи која је симптоматична за интердентални и латерални сигматизам.

Дислалије се односе искључиво на глас и његова оштећења, оне не нарушавају структуру речи. Највише су заступљене код деце у односу на остале говорне поремећаје.

Вежбе разгибања говорних органа - игре за побољшање изговора гласова

images 1

Б И М – Б О М

Циљ : увежбавати скупљање мишића језика, држати језик уским, разгибати његов врх.

Лагано отворити уста, осмехнути се и наизменично додиривати врхом језика углове усана.

ДОХВАТИ БОМБОНУ

Циљ: увежбати скупљање мишића језика, држати језик уским, научити прецизно усмеравати врх.

Лагано се осмехнти, отворити уста и врхом језика дохватити комад тврде бомбоне који се налази 1,5 до 2 cm од усана.

ЧИЈИ СУ ЗУБИ ЧИСТИЈИ

Циљ : увежбавати подизање језика према горе и управљати њиме.

Лагано отворити уста, осмехнути и врхом језика „ почистити“ горње зубе с унутрашње стране, покретима из стране у страну.

ЉУЉАШКА

Циљ: увежбавати брзо мењање полжаја језика горе-доле, потребно за спајање горњих зубних сугласника с самогласницима.

Осмехнути се, лагано отворити уста, сместити језик иза доњих зуба ( с унутрашње стране ) и држати га у том положају 5 секунди.Затим подићи широки језик и ставити га иза горњих зуба ( такође с унутрашње стране ) и држати до 5 секунди. Мењати положај од 4 до 6 пута.

ДАЈ ГОЛ

Циљ: увежбати стварање непрекидне,усмерене ваздушне струје

Избацити спојене усне ( као за пољубац ), лагано и непрекидно дувати на лоптицу од вате ( лежи на столу испред детета ) тако да се откотрља у гол ( направљен од две коцке ).

ПЕРЕМО ЗУБЕ

Циљ: увежбавати држање врха језика иза доњих зуба.

Осмехнути се, показати зубе, отворити уста и врхом језика „ почистити“ зубе из страну устрану, а затим одоздо према горе.

logomotorika

 

ЋУРАН

Циљ: увежбати подизање језика према горе и покретљивост предњег дела.

Лагано отворити уста, ставити раширен језик на горњу усну и покретати га горе- доле настојећи не одвајати га од усне.Прво то изводити полако а онда убрзати темпо и додати глас, док се не чује „бл-бл“ ( попут гласава ћурана ).

КОЊИЋУ ПОТРЧИ

Циљ: јачати мишиће језика и покрет према горе.

Осмехнути се, лагано отворити уста и цоктати врхом језика.

OБOЈИМО КУЋИЦУ

Циљ: увежбати подизање језика премагоре и његову покретљивост.

Осмехнути се, отворити уста и „погладити“ врхом језика тврдо непце покретима напред-назад.

БУБЊАР

Циљ: јачати мишиће језика, увежбати подизање према горе и напрезање врха.

Осмехнути се, отворити уста и покуцати врхом језика иза горњих предњих зуба, ритмично и више пута за редом, изговарајући глас д-д-д-д-д. Почети лагано а онда убрзати.

ИГРЕ ПАПЕРЈЕМ

Циљ: увежбати правилно усмеравање ваздушне струје.

Узмите кокошје перце и ставите га на лист хартије испресецан линијама и обележен бројевима.Дувајте полако у перце. Покушајте да га што даље дувањем отерате.Сличну игру можете поновити кликерима.

 

ИГРА СА СВЕЋОМ

Циљ: увежбати правилно усмеравање ваздушне струје.

Дете покушава да угаси свећу једним издахом прво нараздаљини од 10 сантиметара, затим на раздаљини од пола метра, и најзад на раздаљини од једног метра.

 

М М М, УКУСНО ЈЕ

Циљ : увежбати подизање широког предњег дела језика горе.

Лагаоно отворити уста и широким предњим делом језика облизати горњу усну покретио одозго према доле.